În cazul activităţii de desfacere de mărfuri se disting două metode de evidenţă a gestiunilor:
- metoda global valorică – se foloseşte în special în cazul vânzărilor prin magazine, iar evidenţa mărfurilor are loc la preţul de vânzare al bunurilor, iar scăderea din gestiune a mărfurilor vândute se efectuează printr-un coeficient K.
La acest tip de evidenţă se utilizează următoarele documente:
– Factura sau Avizul de însoţire a mărfurilor – emisă de furnizor şi care atestă cumpărarea bunurilor;
– Nota de intrare-recepţie şi constatare de diferenţe – întocmită în două exemplare de către gestionarul care primeşte şi recepţionează mărfurile (un exemplar se anexează la Factura fiscală sau Avizul de însoţire a mărfurilor şi merge la contabilitate, iar un exemplar rămâne la carnet);
– Registrul de casă – reflectă în ordine cronologică toate operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar; se întocmeşte în două exemplare (un exemplar pentru contabilitate şi un exemplar rămâne la carnet);
– Raportul de gestiune – reflectă în ordine cronologică toate intrările şi ieşirile de mărfuri; se întocmesc două exemplare (un exemplar pentru contabilitate şi un exemplar rămâne la carnet).
2. metoda cantitativ valorică– se foloseşte în special în cazul vânzărilor en-gross, prin depozite, iar evidenţa mărfurilor are loc la preţul de intrare al bunurilor, scăderea din gestiune a mărfurilor vândute efectuându-se prin centralizarea mărfurilor vândute la preţ de intrare.
La acest tip de evidenţă se utilizează următoarele documente:
– Factura sau Avizul de însoţire a mărfurilor – emisă de furnizor şi care atestă cumpărarea bunurilor;
– Nota de intrare-recepţie şi constatare de diferenţe – întocmită în două exemplare de către gestionarul care primeşte şi recepţionează mărfurile (un exemplar se anexează la Factura fiscală sau Avizul de însoţire a mărfurilor şi merge la contabilitate, iar un exemplar rămâne la carnet);
– Factura de vânzare emisă în trei exemplare (unul la cumpărător-albastru, unul la contabilitate-roşu, unul la carnet-verde), pentru vânzarea bunurilor;
– Registrul de casă – reflectă în ordine cronologică toate operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar; se întocmeşte în două exemplare (un exemplar pentru contabilitate şi un exemplar rămâne la carnet);
– Fişe de magazie – reflectă în ordine cronologică toate intrările şi ieşirile de mărfuri; pentru fiecare reper de stocuri se întocmeşte câte o fişă separat.